Planeta are nevoie de un ragaz

La mijlocul anilor “90 m-am mutat la oras, intai in Hunedoara pentru liceu, apoi in Timisoara pentru facultate. In facultate, am schimbat florile de camp cu trandafirii din Parcul Rozelor, placintele padurenesti cu plescavita imprumutata de timisoreni de la sarbi, am ajuns mai des in Semenic decat in Retezat, mergeam la Garana, la Festivalul de Jazz, de la Cerna am ajuns pe malul ..Begaului, cum zic localnicii. Am invatat ce inseamna sa mergi ..cu firul, cum ii spun timisorenii troleibuzului.
Sunt si anii in care in Romania au aparut Pet-urile, care de atunci curg pe raurile tarii in toate directiile. A aparut apa plata. Pofta unora sa transforme rapid padurile in scanduri, ca sa-i prinda scandurile inevitabile putrezi de bogati. Prognoza meteo la care ne inchinam ca la icoane. Codurile de vreme, stresul primului fulg de nea, mirarea ca infloresc uneori copacii de doua ori intr-un an, grindina “cat oul de rata”. L-am imprumutat pe toate in vietile noastre. In drumul nostru spre oras, spre civilizatie, habar nu mai avem pe unde cresc viorelele si de unde vine apa. Invatam perfect doar drumul spre supermarket, ne ghidam dupa preturi si oferte, urmam cararile dintre rafturi. Oricat de multi am fi la cozile la casa, supermarketul si super-oferta nu hranesc insa o populatie tot mai numeroasa. Nu zic sa adunam apa de ploaie in galeti, desi, de ce nu? Dar stiu sigur ca e important sa nu curga robinetul sau dusul in nestire, sa cumparam exact cat putem consuma ca sa aruncam mai putin si sa incepem si in tara asta ca plasticul sa fie aruncat numai la plastic. Sa reciclam. Mai pretentios spus, vorbim de un stil de viata sustenabil. Unilever, cei care m-au determinat sa scriu acest articol, sa-mi amintesc despre viata mea de dinainte de Bucuresti, au un plan prin care sa cresca activitatea, ca doar e un business, dar isi propun si sa-si puna amprenta asupra mediului si sa influenteze in bine viata un miliard de oameni de pe planeta.
Am scris acest text cand peste vestul tarii era cod portocaliu de canicula. Peste 40 de grade la umbra. Planeta are nevoie sa-i dam un ragaz, dupa ce am taiat, defrisat, poluat, consumat. Nu pisica neagra si nici cifra 13 ne aduc ghinion, ci actiunile noastre. E timpul sa ne intoarcem din drum si sa facem lucrurile diferit. Cu blandete pentru mediul in care traim. Sustenabil inseamna cum spunea bunicul meu “fii blanda si cu urzicile si ele nu te vor intepa, ci te vor hrani”.

Leave a Reply

